Cookie- og privatlivspolitik

Forbedre din muskelrestitution efter fodbold med disse rutiner

En hård fodbold træning eller kamp er hård for kroppen, og i nogle tilfælde har din muskler brug for længere tid til at restituere, da musklerne bliver stive og ømme.

Men der er nogle rutiner du kan implementere, så du kan forbedre din muskelrestitutionen og forebygge stive og ømme muskler, som kan resultere i midlertidig nedsænket mobilitet.

En hurtigere muskelrestitution er specielt vigtig, hvis du har været til fodboldtræning om torsdagen, og du skal spille kamp lørdag, hvor det er vigtigt du er 100% restitueret efter den sidste fodboldtræning.

I nedenstående afsnit vil vi komme med fire rutiner du kan implementere, så du kan forbedre din muskelrestitution, så dine muskler hurtigere er klar til at performe optimalt igen.

Brug massage til at forbedre blodcirkulationen

Massage har en positiv virkning på både krop og sjæl, og derudover har massage også en positiv effekt på kroppens blodcirkulation.

Med massage kan du forbedre kroppens naturlige blodcirkulation, hvilket bidrager med en hurtigere muskelrestitution, så du hurtigere er klar efter en hård fodbold træning eller kamp.

Det kan være en god ide, at investere i et massageprodukt, da professionel massage både er dyrt og tidskrævende.

Med et massageprodukt kan du nemt give dig selv massage, når du har brug for det.

Det mest populære massageprodukt indenfor for fodbold er uden tvivl den populære massagepistol, som kan give en god og dybdegående massage, som virkelig sætter gang i kroppens blodcirkulation.

Fyld din krop med næringsrig mad og drikke bagefter fodbold

En fodbold træning eller kamp har typisk en varighed på omkring 90 minutter, hvilket er hårdt for kroppen.

Efter en hård fodbold træning eller kamp er det vigtigt, at fylde kroppens depoter op med god og næringsrig mad og væske, så den har de mest optimale forhold til at restituere.

En generel anbefaling er at fylde depoterne op igen indenfor de første 30 minutter efter du er færdig med fodbold, der er kroppen nemlig mest modtagelig for næringsrig mad og væske.

Mange sportsudøver bruger proteinpulver eller proteindrikke med kulhydrater til efter træningen, da de ofte opfylder alle krav til næringsrig mad.

Få rigeligt med søvn

Når vi sover så starter der en masse forskellige processer i kroppen, og en af de processer er, at kroppen automatisk begynder at restituerer.

Der er faktisk ikke noget tidspunkt, hvor vi restituerer mere end når sover, og derfor er ens søvn yderst vigtig for en god muskelrestitution efter fodbold.

Det er meget forskelligt fra person til person, hvor lang tid man bør sove, men helt generelt anbefales der en nattesøvn på mindst 8 timer.

Det er ikke kun antallet af timer du sover der har indflydelse på en god nattesøvn, men også kvaliteten af søvnen har stor betydning for muskelrestitutionen.

Der er en række ting du kan gøre for, at få en god kvalitets nattesøvn, såsom at slukke mobil, tv, computer, mv inden i soveværelser og undgå alkohol og koffein inden sengetid.